Subject: Ed: Eesti Ekspressist
From: "Ott Laius" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
Date: Fri, 3 Jan 2025 13:48:30 +0200

Tere

Aitäh küsimuse eest! Ravimiameti bioloogiliste preparaatide osakonna
spetsialist Siim Suutre selgitab:

Saame aru, et peate munarakkude külmutamise all silmas olukorda, kus naine
on otsustanud laste saamist edasi lükata, kuid soovib juba praegu oma
munarakku külmutada, et kasutada tulevikus parema kvaliteediga munarakku,
mis siiski sisaldab tema enda geneetilist materjali (nn fertility
preservation või social freezing). Selliseid munarakke hangitakse sooviga
neid tulevikus koos oma partneriga kasutada ja sellise eristusega
hankimise kohta Ravimiamet andmeid ei kogu.

Hoopis teine valdkond on sugurakkude doonorlus, kus juba hankimise
eesmärgiks on rakkude kasutamine teise inimese viljatusravis. Lisatud
failis on tabelid hankimise andmetega. Kui doonori seemnerakud lähevad
külmutamisele ja karantiini, on doonori munarakkude puhul võimalik embrüo
loomine ka külmutamata (nö värskelt hangitud) munarakuga. Ravimiametile
edastatavates andmetes ei eristata, kas embrüo loomiseks kasutati
külmutatud või külmutamata doonormunarakku.

Lisame veel selgituseks, et ühest seemnerakuannetusest võib saada mitu
spermadoosi ja seepärast võib juba mõningane annetuste suurenemine anda
palju suurema spermadooside arvu.

Munarakkude puhul kogutakse andmeid kahes kategoorias. Esiteks
viljatusravi tsüklid, kus kasutati ainult doonormunarakku ja teiseks
viljatusravi tsüklid, kus kasutati nii doonormunarakku kui
doonorseemnerakku.

2024. aasta andmete kokkuvõte tehakse 1. maiks 2025.

Hankimise ja käitlemise kokkuvõtted on leitavad ka siit:

https://www.ravimiamet.ee/statistika-ja-kokkuvotted/kokkuvotted/rakkude-ku
dede-ja-elundite-hankimis-ja-kaitlemisandmete

Lugupidamisega

Ott Laius

Ravimiamet

From: Anna Teele Orav <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: neljapäev, 2. jaanuar 2025 17:16
To: Ravimiamet <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Ed: Eesti Ekspressist

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  _____

Saatja: Anna Teele Orav
Saadetud: neljapäev, 2. jaanuar 2025 17:15
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Carmen
Katariina Sikk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Eesti Ekspressist

Tere!

Kirjutan artiklit sellest, et munarakkude külmutamine on sagenenud.

Kas ravimiametil on jagada statistikat munarakkude külmutamise kohta?
Kuidas see viimase 10 a jooksul sagenenud on? Ja sugurakudoonorluse kohta?

Oleksin tänulik, kui saaksite seda juba homme teha.

Heade soovidega

Anna Teele Orav
Eesti Ekspressi ajakirjanik

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: 58 043 825 | E-mail:  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]
 <http://www.delfi.ee/> Delfi |  <http://epl.delfi.ee/> Eesti Päevaleht |
<http://epl.delfi.ee/lp/> LP |  <http://ekspress.delfi.ee/> Eesti Ekspress
|  <http://maaleht.delfi.ee/> Maaleht |  <http://maakodu.delfi.ee/>
Maakodu